Zawracanie na skrzyżowaniu jest dozwolone tylko w określonych sytuacjach. Jeśli mamy wątpliwości, kiedy możemy zawrócić na skrzyżowaniu, warto odświeżyć przepisy ruchu drogowego. Unikniemy w ten sposób błędów, gdy sygnalizacja na skrzyżowaniu będzie niejasna.
Podczas prowadzenia samochodu, musimy być świadomi licznych elementów otoczenia. W jednym miejscu może być wiele znaków drogowych oraz sygnalizatorów świetlnych, których ignorowanie może być niebezpieczne. Nawet jeśli jesteśmy uważni, nie zawsze jesteśmy pewni, jak interpretować pozornie sprzeczne znaki. Na drodze obowiązuje określona kolejność, która determinuje, jakie sygnały należy najpierw uwzględnić. Zapamiętanie kilku zasad pomoże nam szybko i poprawnie reagować w każdej sytuacji.
W hierarchii sygnałów drogowych, najważniejszą pozycję zajmuje policjant kierujący ruchem
To policjant ma absolutne pierwszeństwo przed znakami drogowymi i światłami. Jeśli więc dostrzeżemy funkcjonariusza na drodze, musimy bezwarunkowo postępować zgodnie z jego poleceniami.
Należy pamiętać, że sygnalizacja świetlna ma wyższe miejsce w hierarchii niż znaki drogowe, gdy codziennie poruszamy się samochodem. Dopiero w przypadku braku lub awarii sygnalizatorów, znaki drogowe stają się naszym głównym punktem odniesienia. Znaki drogowe można podzielić na pionowe i poziome. Pionowe znaki mają pierwszeństwo w stosunku do poziomych - zazwyczaj oba rodzaje znaków są zgodne, ale jeśli nie, to musimy postępować zgodnie ze wskazaniami znaków pionowych. Prawdopodobnie w takiej sytuacji oznaczenie na drodze jest nieaktualne i nie zostało odnowione.
Zielona strzałka w lewo na skrzyżowaniu, a zawracanie
Na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną może wystąpić sytuacja, w której nie wszyscy kierowcy będą w stanie zrozumieć wskazania. Większość wątpliwości budzi sygnalizator kierunkowy S-3, który za pomocą strzałek wskazuje dozwolone kierunki jazdy. Jeśli na tym sygnalizatorze widoczna jest tylko zielona strzałka w lewo, oznacza to, że jedyną możliwością jest skręt w lewo, a zawracanie na skrzyżowaniu jest zabronione. Sygnałem, który pozwala na zawracanie jest sygnalizator S-3 z strzałką w lewo i w dół.
Inne opcje umożliwiające zawracanie na skrzyżowaniu to sygnalizator S-1 lub sygnalizator S-2 z warunkową strzałką w lewo. Ten drugi rodzaj sygnalizacji jest jednak rzadko spotykany. Zgodnie z jego wskazaniem, po przekroczeniu linii warunkowego zatrzymania (oznaczonej trójkątami), możemy skręcić w lewo lub zawrócić. Przed tym jednak musimy ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu drogowego.
Które znaki zabraniają zawracania na skrzyżowaniu
Na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej musimy kierować się pionowymi znakami drogowymi. Niektóre z tych znaków nakazują jazdę w konkretnych kierunkach. Znaki te mogą zakazywać zawracania, tak samo jak znaki zakazu zawracania lub zakazu skrętu w lewo na skrzyżowaniu. Jeśli jednak brak jest tych znaków, możemy natrafić na dodatkowy znak drogowy F-10, który pozwala na skręt w lewo. Wtedy możemy zawrócić z lewego pasa.
Linia ciągła
Chociaż znaki poziome, które są umieszczone na najniższym poziomie w hierarchii znaków i sygnałów drogowych, mogą mieć kluczowe znaczenie w niektórych sytuacjach. Należy przede wszystkim pamiętać, że jest bezwzględnie zabronione wjeżdżanie na linię ciągłą, czy to pojedynczą, czy podwójną. Te linie są istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa kierowców, a także ułatwiają zachowanie odpowiedniej odległości między pojazdami.
W przypadku, gdy na skrzyżowaniu działa sygnalizacja świetlna, która pozwala tylko na skręt w lewo, nie jest dozwolone zawracanie, nawet jeśli na jezdni znajdują się znaki poziome pozwalające na to. Możemy to zrobić jedynie wtedy, gdy sygnalizatory są wyłączone, na przykład w nocy.